Най-четени
1. zahariada
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
Най-активни
1. sarang
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Постинг
06.07.2012 15:37 -
Прелюбодеяние
Автор: faktifakti
Категория: Тя и той
Прочетен: 3994 Коментари: 15 Гласове:
Последна промяна: 06.07.2012 17:46
Прочетен: 3994 Коментари: 15 Гласове:
10
Последна промяна: 06.07.2012 17:46
В медения ръчно кован казан
се смее
главата на прелюбодеянието
с безгрижен венец
от сладки мисли
и разкошни рога,
украсени с неразцъфнали мигове
и дълги моменти..
Удоволствието изтича
от казана..
И долу го събира
една лунна фея,
която си облизва пръстите
в изумруденото небе
на фантазиите..
се смее
главата на прелюбодеянието
с безгрижен венец
от сладки мисли
и разкошни рога,
украсени с неразцъфнали мигове
и дълги моменти..
Удоволствието изтича
от казана..
И долу го събира
една лунна фея,
която си облизва пръстите
в изумруденото небе
на фантазиите..
и верно си го обрисувала...
само дето ми се струва, че моментите му са
доста къси... с топла усмивка, сърдечно..
цитирайсамо дето ми се струва, че моментите му са
доста къси... с топла усмивка, сърдечно..
ако са дълги ще падне интензитета на силата.
цитирайmariniki написа:
и верно си го обрисувала...
само дето ми се струва, че моментите му са
доста къси... с топла усмивка, сърдечно..
само дето ми се струва, че моментите му са
доста къси... с топла усмивка, сърдечно..
boristodorov56 написа:
олизва си пръстите?
стихо с интересни метафори... Поздрав!
цитирайmt46 написа:
стихо с интересни метафори... Поздрав!
това е смъртен грях
цитирайГрехът на блуда.
Седмата Божия заповед гласи» «Не прелюбодействувай!» Този грях е много разпространен, заразителен, силно поразява душата и тялото и затова е най-опасен. Чувствеността дълбоко е проникнала в падналата природа на човека и може да се проявява в най-разнообразни и изострени форми.
Блудът е неосветено от благодатната сила на брачното тайнство съединяване на неженен мъж и неомъжена жена или нарушаване на целомъдрието на юношите и девойките преди брака.
Прелюбодеянието е нарушаване на съпружеската вярност от страна на единия от съпрузите.
Кръвосмешението е плътска връзка между близки роднини.
Противоестествените полови връзки са мъжеложство, лесбийство, скотоложство, малакия (ръкоблудство, онанизъм). Отвратителността на тези грехове е очевидна, ясна е тяхната недопустимост — те водят към духовна смърт още преди физическата кончина на човека.
За голямо съжаление, днес повече от всякога светът е заразен от разврата, от духа на блуда. Навсякъде се създава атмосфера, която разпалва плътската похот. Особено пагубно действа влиянието на западната «култура»: гнусни списания, филми, срамни фотографии, картини, бесовска музика (за самото начало на рок-музиката е характерно преди всичко с отчаяния бунт против всякакви задръжки по отношение на половите връзки, против нормите на морала и нравствеността, религиозните, обществените и семейните закони), развращаващи романи, стихове и др. под. Общо взето, човеконенавистните демони на блуда сега имат на разположение всички видове средства, които проникват дълбоко в душите на хората, за да влияят, пленяват и погубват. Блудният грях започва още преди телесното падение — с гледането на съблазнителни зрелища, увлечението от спомени за видян грях, блудни картини, когато човек не отсича и не прогонва от душата си попадналата там зараза на греха.
Блудните помисли, възникнали в резултат на такъв невнимателен живот особено силно нападат човека по време на уединение, най-често нощем. Най-доброто лекарство против тях са аскетическите упражнения: пост, недопускане на лежане в постелята след събуждане, редовно четене на утринното и вечерното правило.
Начало или част от блудния грях са съблазнителните разговори, непристойните разкази, анекдоти, пеенето на безнравствени песни, писането на нецензурни думи и употребяването им в разговори. Всичко това води до порочно самоуслаждане, което е още по-опасно, защото е свързано с усилена работа на въображението и неотстъпно започва да преследва нещастния човек, като често пленява изцяло мислите и чувствата му и го превръща в роб на жалката страст, на низкия порок. Много трудове и скърби трябва да понесем, за да изцелим душата си от този зловреден, крайно прилепчив и натрапчив навик.
Макар сред блудните грехове ръкоблудството да изглежда най-безобидно, то най-трудно се лекува, тъй като привикналият към него винаги може лесно да съгреши; особено нощем, лежейки в леглото си, той често бива подбуждан от страстта да се докосне до своето тяло и лесно може да падне. Затова трябва предварително да вземаш предпазни мерки — навреме да отсичаш греховните помисли, да си лягаш облечен в бельо, което закрива по-голямата част от тялото, в никакъв случай да не се разголваш съвсем, да не си позволяваш да се докосваш до своето тяло, да бъдеш внимателен в банята, да се стараеш да не гледаш голото си тяло, да не се заглеждаш в огледалото. Трябва също по-често да произнасяш кратки молитви на ум, понякога и шепнешком, да молиш от Господа помощ против този грях, да призоваваш името на светеца, на името на когото си кръстен.
Ако за блуда и прелюбодеянието според правилата на Църквата се полага отлъчване от тайнството Причащение за много години или месеци с четене на канони и с поклони, то за греха на ръкоблудството се е полагало отлъчване от Св. Причастие за четиридесет дена със сухоядене (т. е. със строг пост — без употреба на варена храна). Сега, снизхождайки към крайната немощ на вярващите и отчитайки страшно разюзданата атмосфера на съвременния свят, този срок е съкратен и обикновено епитимията трае две-три седмици и не е така строга. Случва се по време на сън при блудни съновидения или без тях да се получи блудно разпалване, което завършва с изтичане на семе, така наричаното осквернение (или както още е прието да се нарича — падение). За този неприятен случай също трябва да се понесе малко наказание, да се изпълни правило, като се направят 50 земни поклона с молитвата: «Боже, бъди милостив към мене грешния и очисти ме блудния заради Твоето свято име» и се прочете молитвата на св. Василий Велики при осквернение (тя се намира в молитвословите). В деня след нощното осквернение не трябва да се докосват св. икони, светини, да се ядат просфори, да се пие светена вода. Осквернилият се в навечерието на св. Евхаристия не може да пристъпи към св. Причастие. Падението насън трябва да се изповяда пред свещеник.
Прелюбодеянието е падение на несвободен с несвободна, т. е. на мъж, имащ законна съпруга с жена, която има свой съпруг или падение на свободен с несвободна и обратното.
Прелюбодеянието е повреждане и осквернение на чуждото и своето ложе. Ако и двете лица са несвободни, то и двамата оскверняват едновременно и чуждото, и своето ложе, като не пазят в законното си съпружество вярата и любовта и престъпват закона — затова и грехът на прелюбодеянието бива по-тежко осъждан от този на любодеянието.
Падението на такива лица е голям и тежък грях, който съдържа не само тежестта и сквернотата на блуда, но уврежда и осквернява законния брак и прогневява Твореца и Законоположника — Бога.
Прелюбодействащият разделя това, което Бог е съчетал, разсича наполовина цялото и нанася оскърбление на тайната на съпружеството. Затова грехът на прелюбодеянието е двойно по-тежък от любодеянието и вината за първия е по-тежка от вината за втория. Любодеянието осквернява две свободни лица — любодействащия и любодействащата, а прелюбодеянието се простира върху четирима: две лица то осквернява, а на други две нанася оскърбление. Затова епитимията за прелюбодея, определена отсв. Василий Велики е следната, блудникът е под запрещение (лишаване от св. Причастие) 7 години, а прелюбодеецът — 15 години (вж. Кормчая книга, правила 58 и 59). А св. Йоан Златоуст счита прелюбодеянието за по-грешно от разбойничеството: «На всеки Бог е дал жена и е положил закони за естеството, като е установил съединение с една Затова престъплението с друга е разбойничество и лихварство, и дори е по-жестоко от всяко разбойничество, защото ние не страдаме така силно, когато открадват имуществото ни, както когато се подрива бракът ни» (Тълкувание на 1 Сол. 4:6). Прелюбодеянието във Ветхия Завет не се е удостоявало с помилване и прошка и никакви жертви не са могли да го очистят: не е споменато за това в книга Левит, в която се описва какви жертви за какви грехове трябва да се принасят. За прелюбодеянието не е била означена жертва или очистване, а какво? — смъртно наказание. Този грях не е бил изтребван и очистван от Божиите хора по друг начин, освен чрез смърт (ср. Лев. 20:10; Втор. 22:22).
Прелюбодеянието, макар и скрито, се съпровожда от непрекъснато мъчение на съвестта: вътрешният червей постоянно гризе, изобличава, причинява тежест и води до отчаяние. Ако прелюбодеянието се открие, следват голям срам, безчестие, неукротима ярост на мъжа, чието ложе е осквернено, гняв на жената на съгрешилия и достойно наказание според праведния съд.
Грехът на прелюбодеянието винаги, при всички народи е бил строго наказван с жестоки наказания или мъки. В Рим законът е заповядвал прелюбодеят и прелюбодейката да бъдат свързвани заедно и хвърляни в огън. Императорите Август, Тиберий, Домициан, Север и Аврелий са установили за прелюбодейците такова наказание — да се наклонят върховете на две дървета, да се вържат към тях нозете на виновния и да се пуснат, като по такъв начин тялото на грешника или грешницата било разкъсвано на части. Други римски царе са разрешавали безнаказано на мъжа да убива жената и прелюбодея, ако ги намери съгрешаващи заедно. В древна Гърция бил издаден закон със секира да се отсичат главите на мъжа и жената, хванати на мястото на прелюбодеянието. Саксонците са убеждавали прелюбодейката сама да се удуши с връв, изгаряли трупа ù и окачвали прелюбодея над този огън. Египтяните биели прелюбодея с желязо, като му нанасяли хиляди рани, а на прелюбодейката отрязвали носа. Куманите, като слагали жената гола на осел, я развеждали по целия град и я биели. Бразилците такива жени или убивали, или продавали като робини. На някои места отрязвали на жените носа и ушите, а на мъжете — членовете на прелюбодеянието. В различните страни имало и много други страшни наказания за прелюбодейците.
Днес сред християните такива грехове са твърде многочислени, но смъртно наказание за тях не се полага; изобщо този грях сега слабо се наказва и Сам Праведният Съдия ще наказва за него в бъдещия век. Отде произтичат връхлитащите ни от всички страни бедствия? Заради нашите грехове Божието възмездие се стоварва върху нас. а ние не искаме да осъзнаем нашата виновност и да се покаем.
Всички, които живеят в нецърковен брак тежко съгрешават — те трябва непременно да осветят своя съюз с тайнството Брак, на каквато и възраст да са. Освен това и в брака трябва да се съблюдава целомъдрие — да не се предаваш на неумереност в плътските удоволствия, да се въздържаш от съжителство по време на пост, в навечерието на възкресни и празнични дни.
И тъй, като преглеждаш този кратък списък на греховете, спомняй си кое има отношение към твоя живот. Тук далеч не е описано всичко, което вреди на душата и я погубва. Замисляй се и се вглеждай в себе си — много забравени греховни неща могат да изплуват в паметта ти. Записвай всичко и бързай да го изповядаш!
цитирайСедмата Божия заповед гласи» «Не прелюбодействувай!» Този грях е много разпространен, заразителен, силно поразява душата и тялото и затова е най-опасен. Чувствеността дълбоко е проникнала в падналата природа на човека и може да се проявява в най-разнообразни и изострени форми.
Блудът е неосветено от благодатната сила на брачното тайнство съединяване на неженен мъж и неомъжена жена или нарушаване на целомъдрието на юношите и девойките преди брака.
Прелюбодеянието е нарушаване на съпружеската вярност от страна на единия от съпрузите.
Кръвосмешението е плътска връзка между близки роднини.
Противоестествените полови връзки са мъжеложство, лесбийство, скотоложство, малакия (ръкоблудство, онанизъм). Отвратителността на тези грехове е очевидна, ясна е тяхната недопустимост — те водят към духовна смърт още преди физическата кончина на човека.
За голямо съжаление, днес повече от всякога светът е заразен от разврата, от духа на блуда. Навсякъде се създава атмосфера, която разпалва плътската похот. Особено пагубно действа влиянието на западната «култура»: гнусни списания, филми, срамни фотографии, картини, бесовска музика (за самото начало на рок-музиката е характерно преди всичко с отчаяния бунт против всякакви задръжки по отношение на половите връзки, против нормите на морала и нравствеността, религиозните, обществените и семейните закони), развращаващи романи, стихове и др. под. Общо взето, човеконенавистните демони на блуда сега имат на разположение всички видове средства, които проникват дълбоко в душите на хората, за да влияят, пленяват и погубват. Блудният грях започва още преди телесното падение — с гледането на съблазнителни зрелища, увлечението от спомени за видян грях, блудни картини, когато човек не отсича и не прогонва от душата си попадналата там зараза на греха.
Блудните помисли, възникнали в резултат на такъв невнимателен живот особено силно нападат човека по време на уединение, най-често нощем. Най-доброто лекарство против тях са аскетическите упражнения: пост, недопускане на лежане в постелята след събуждане, редовно четене на утринното и вечерното правило.
Начало или част от блудния грях са съблазнителните разговори, непристойните разкази, анекдоти, пеенето на безнравствени песни, писането на нецензурни думи и употребяването им в разговори. Всичко това води до порочно самоуслаждане, което е още по-опасно, защото е свързано с усилена работа на въображението и неотстъпно започва да преследва нещастния човек, като често пленява изцяло мислите и чувствата му и го превръща в роб на жалката страст, на низкия порок. Много трудове и скърби трябва да понесем, за да изцелим душата си от този зловреден, крайно прилепчив и натрапчив навик.
Макар сред блудните грехове ръкоблудството да изглежда най-безобидно, то най-трудно се лекува, тъй като привикналият към него винаги може лесно да съгреши; особено нощем, лежейки в леглото си, той често бива подбуждан от страстта да се докосне до своето тяло и лесно може да падне. Затова трябва предварително да вземаш предпазни мерки — навреме да отсичаш греховните помисли, да си лягаш облечен в бельо, което закрива по-голямата част от тялото, в никакъв случай да не се разголваш съвсем, да не си позволяваш да се докосваш до своето тяло, да бъдеш внимателен в банята, да се стараеш да не гледаш голото си тяло, да не се заглеждаш в огледалото. Трябва също по-често да произнасяш кратки молитви на ум, понякога и шепнешком, да молиш от Господа помощ против този грях, да призоваваш името на светеца, на името на когото си кръстен.
Ако за блуда и прелюбодеянието според правилата на Църквата се полага отлъчване от тайнството Причащение за много години или месеци с четене на канони и с поклони, то за греха на ръкоблудството се е полагало отлъчване от Св. Причастие за четиридесет дена със сухоядене (т. е. със строг пост — без употреба на варена храна). Сега, снизхождайки към крайната немощ на вярващите и отчитайки страшно разюзданата атмосфера на съвременния свят, този срок е съкратен и обикновено епитимията трае две-три седмици и не е така строга. Случва се по време на сън при блудни съновидения или без тях да се получи блудно разпалване, което завършва с изтичане на семе, така наричаното осквернение (или както още е прието да се нарича — падение). За този неприятен случай също трябва да се понесе малко наказание, да се изпълни правило, като се направят 50 земни поклона с молитвата: «Боже, бъди милостив към мене грешния и очисти ме блудния заради Твоето свято име» и се прочете молитвата на св. Василий Велики при осквернение (тя се намира в молитвословите). В деня след нощното осквернение не трябва да се докосват св. икони, светини, да се ядат просфори, да се пие светена вода. Осквернилият се в навечерието на св. Евхаристия не може да пристъпи към св. Причастие. Падението насън трябва да се изповяда пред свещеник.
Прелюбодеянието е падение на несвободен с несвободна, т. е. на мъж, имащ законна съпруга с жена, която има свой съпруг или падение на свободен с несвободна и обратното.
Прелюбодеянието е повреждане и осквернение на чуждото и своето ложе. Ако и двете лица са несвободни, то и двамата оскверняват едновременно и чуждото, и своето ложе, като не пазят в законното си съпружество вярата и любовта и престъпват закона — затова и грехът на прелюбодеянието бива по-тежко осъждан от този на любодеянието.
Падението на такива лица е голям и тежък грях, който съдържа не само тежестта и сквернотата на блуда, но уврежда и осквернява законния брак и прогневява Твореца и Законоположника — Бога.
Прелюбодействащият разделя това, което Бог е съчетал, разсича наполовина цялото и нанася оскърбление на тайната на съпружеството. Затова грехът на прелюбодеянието е двойно по-тежък от любодеянието и вината за първия е по-тежка от вината за втория. Любодеянието осквернява две свободни лица — любодействащия и любодействащата, а прелюбодеянието се простира върху четирима: две лица то осквернява, а на други две нанася оскърбление. Затова епитимията за прелюбодея, определена отсв. Василий Велики е следната, блудникът е под запрещение (лишаване от св. Причастие) 7 години, а прелюбодеецът — 15 години (вж. Кормчая книга, правила 58 и 59). А св. Йоан Златоуст счита прелюбодеянието за по-грешно от разбойничеството: «На всеки Бог е дал жена и е положил закони за естеството, като е установил съединение с една Затова престъплението с друга е разбойничество и лихварство, и дори е по-жестоко от всяко разбойничество, защото ние не страдаме така силно, когато открадват имуществото ни, както когато се подрива бракът ни» (Тълкувание на 1 Сол. 4:6). Прелюбодеянието във Ветхия Завет не се е удостоявало с помилване и прошка и никакви жертви не са могли да го очистят: не е споменато за това в книга Левит, в която се описва какви жертви за какви грехове трябва да се принасят. За прелюбодеянието не е била означена жертва или очистване, а какво? — смъртно наказание. Този грях не е бил изтребван и очистван от Божиите хора по друг начин, освен чрез смърт (ср. Лев. 20:10; Втор. 22:22).
Прелюбодеянието, макар и скрито, се съпровожда от непрекъснато мъчение на съвестта: вътрешният червей постоянно гризе, изобличава, причинява тежест и води до отчаяние. Ако прелюбодеянието се открие, следват голям срам, безчестие, неукротима ярост на мъжа, чието ложе е осквернено, гняв на жената на съгрешилия и достойно наказание според праведния съд.
Грехът на прелюбодеянието винаги, при всички народи е бил строго наказван с жестоки наказания или мъки. В Рим законът е заповядвал прелюбодеят и прелюбодейката да бъдат свързвани заедно и хвърляни в огън. Императорите Август, Тиберий, Домициан, Север и Аврелий са установили за прелюбодейците такова наказание — да се наклонят върховете на две дървета, да се вържат към тях нозете на виновния и да се пуснат, като по такъв начин тялото на грешника или грешницата било разкъсвано на части. Други римски царе са разрешавали безнаказано на мъжа да убива жената и прелюбодея, ако ги намери съгрешаващи заедно. В древна Гърция бил издаден закон със секира да се отсичат главите на мъжа и жената, хванати на мястото на прелюбодеянието. Саксонците са убеждавали прелюбодейката сама да се удуши с връв, изгаряли трупа ù и окачвали прелюбодея над този огън. Египтяните биели прелюбодея с желязо, като му нанасяли хиляди рани, а на прелюбодейката отрязвали носа. Куманите, като слагали жената гола на осел, я развеждали по целия град и я биели. Бразилците такива жени или убивали, или продавали като робини. На някои места отрязвали на жените носа и ушите, а на мъжете — членовете на прелюбодеянието. В различните страни имало и много други страшни наказания за прелюбодейците.
Днес сред християните такива грехове са твърде многочислени, но смъртно наказание за тях не се полага; изобщо този грях сега слабо се наказва и Сам Праведният Съдия ще наказва за него в бъдещия век. Отде произтичат връхлитащите ни от всички страни бедствия? Заради нашите грехове Божието възмездие се стоварва върху нас. а ние не искаме да осъзнаем нашата виновност и да се покаем.
Всички, които живеят в нецърковен брак тежко съгрешават — те трябва непременно да осветят своя съюз с тайнството Брак, на каквато и възраст да са. Освен това и в брака трябва да се съблюдава целомъдрие — да не се предаваш на неумереност в плътските удоволствия, да се въздържаш от съжителство по време на пост, в навечерието на възкресни и празнични дни.
И тъй, като преглеждаш този кратък списък на греховете, спомняй си кое има отношение към твоя живот. Тук далеч не е описано всичко, което вреди на душата и я погубва. Замисляй се и се вглеждай в себе си — много забравени греховни неща могат да изплуват в паметта ти. Записвай всичко и бързай да го изповядаш!
Внимавай с отговора, защото Бог отгоре вижда всичко.
1. Аз съм Господ, Бог твой, да нямаш други богове освен мене.
2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.
3. Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог!
4. Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши в тях всичките си работи; а седмия ден е събота на Господа, твоя Бог.
5. Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
6. Не убивай!
7. Не прелюбодействай!
8. Не кради!
9. Не лъжесвидетелствай против ближния си!
10. Не пожелавай дома на ближния си; не пожелавай жената на ближния си; нито нивата му; нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък - нищо, което е на ближния.
цитирай1. Аз съм Господ, Бог твой, да нямаш други богове освен мене.
2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.
3. Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог!
4. Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши в тях всичките си работи; а седмия ден е събота на Господа, твоя Бог.
5. Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
6. Не убивай!
7. Не прелюбодействай!
8. Не кради!
9. Не лъжесвидетелствай против ближния си!
10. Не пожелавай дома на ближния си; не пожелавай жената на ближния си; нито нивата му; нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък - нищо, което е на ближния.
stoian11 написа:
това е смъртен грях
9.
faktifakti -
Бих ти се възхитила ако си праведен , а не само проповедник. Опрощението на греховете след постене не се брои.
06.07.2012 22:23
06.07.2012 22:23
[quote=stoian11]Грехът на блуда.
Седмата Божия заповед гласи» «Не прелюбодействувай!» Този грях е много разпространен, заразителен, силно поразява душата и тялото и затова е най-опасен. Чувствеността дълбоко е проникнала в падналата природа на човека и може да се проявява в най-разнообразни и изострени форми.
Блудът е неосветено от благодатната сила на брачното тайнство съединяване на неженен мъж и неомъжена жена или нарушаване на целомъдрието на юношите и девойките преди брака.
Прелюбодеянието е нарушаване на съпружеската вярност от страна на единия от съпрузите.
Кръвосмешението е плътска връзка между близки роднини.
Противоестествените полови връзки са мъжеложство, лесбийство, скотоложство, малакия (ръкоблудство, онанизъм). Отвратителността на тези грехове е очевидна, ясна е тяхната недопустимост — те водят към духовна смърт още преди физическата кончина на човека.
За голямо съжаление, днес повече от всякога светът е заразен от разврата, от духа на блуда. Навсякъде се създава атмосфера, която разпалва плътската похот. Особено пагубно действа влиянието на западната «култура»: гнусни списания, филми, срамни фотографии, картини, бесовска музика (за самото начало на рок-музиката е характерно преди всичко с отчаяния бунт против всякакви задръжки по отношение на половите връзки, против нормите на морала и нравствеността, религиозните, обществените и семейните закони), развращаващи романи, стихове и др. под. Общо взето, човеконенавистните демони на блуда сега имат на разположение всички видове средства, които проникват дълбоко в душите на хората, за да влияят, пленяват и погубват. Блудният грях започва още преди телесното падение — с гледането на съблазнителни зрелища, увлечението от спомени за видян грях, блудни картини, когато човек не отсича и не прогонва от душата си попадналата там зараза на греха.
Блудните помисли, възникнали в резултат на такъв невнимателен живот особено силно нападат човека по време на уединен
faktifakti написа:
Не!Внимавай с отговора, защото Бог отгоре вижда всичко.
1. Аз съм Господ, Бог твой, да нямаш други богове освен мене.
2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.
3. Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог!
4. Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши в тях всичките си работи; а седмия ден е събота на Господа, твоя Бог.
5. Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
6. Не убивай!
7. Не прелюбодействай!
8. Не кради!
9. Не лъжесвидетелствай против ближния си!
10. Не пожелавай дома на ближния си; не пожелавай жената на ближния си; нито нивата му; нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък - нищо, което е на ближния.
1. Аз съм Господ, Бог твой, да нямаш други богове освен мене.
2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.
3. Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог!
4. Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши в тях всичките си работи; а седмия ден е събота на Господа, твоя Бог.
5. Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
6. Не убивай!
7. Не прелюбодействай!
8. Не кради!
9. Не лъжесвидетелствай против ближния си!
10. Не пожелавай дома на ближния си; не пожелавай жената на ближния си; нито нивата му; нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък - нищо, което е на ближния.
stoian11 написа:
това е смъртен грях
11.
faktifakti -
Тогава не съди себеподобните. Един ден ще ни съди този, който има тази власт .
06.07.2012 23:37
06.07.2012 23:37
stoian11 написа:
faktifakti написа:
Не!Внимавай с отговора, защото Бог отгоре вижда всичко.
1. Аз съм Господ, Бог твой, да нямаш други богове освен мене.
2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.
3. Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог!
4. Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши в тях всичките си работи; а седмия ден е събота на Господа, твоя Бог.
5. Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
6. Не убивай!
7. Не прелюбодействай!
8. Не кради!
9. Не лъжесвидетелствай против ближния си!
10. Не пожелавай дома на ближния си; не пожелавай жената на ближния си; нито нивата му; нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък - нищо, което е на ближния.
1. Аз съм Господ, Бог твой, да нямаш други богове освен мене.
2. Не си прави кумир и никакво изображение на онова, що е горе на небето, що е долу на земята и що е във водата под земята, не им се кланяй и не им служи.
3. Не изговаряй напразно името на Господа, твоя Бог!
4. Помни съботния ден, за да го светиш; шест дена работи и върши в тях всичките си работи; а седмия ден е събота на Господа, твоя Бог.
5. Почитай баща си и майка си, за да ти бъде добре и за да живееш дълго на земята.
6. Не убивай!
7. Не прелюбодействай!
8. Не кради!
9. Не лъжесвидетелствай против ближния си!
10. Не пожелавай дома на ближния си; не пожелавай жената на ближния си; нито нивата му; нито роба му, ни робинята му, ни вола му, ни осела му, нито някакъв негов добитък - нищо, което е на ближния.
stoian11 написа:
това е смъртен грях
да, от Матея е, гл.7 - ето го точния цитат:
"1. Не съдете, за да не бъдете съдени;
2. защото, с какъвто съд съдите, с такъв ще бъдете съдени; и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се отмери.
3. А защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш?
4. Или, как ще кажеш брату си: чакай, да извадя сламката от окото ти; а пък на, в твоето око има греда!
5. Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си."
цитирай"1. Не съдете, за да не бъдете съдени;
2. защото, с какъвто съд съдите, с такъв ще бъдете съдени; и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се отмери.
3. А защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш?
4. Или, как ще кажеш брату си: чакай, да извадя сламката от окото ти; а пък на, в твоето око има греда!
5. Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си."
Между лъжесвидетелството и осъждането
Свещеник Божидар Главеев
Твърде сериозни били последствията от лъжливото свидетелство пред съда на старейшините през старозаветното време. Тогава живият свидетел е бил от огромно значение за хода на съдебния процес и окончателната присъда. При суровостта на тогавашния закон лъжесвидетелят много бързо би могъл да се окаже грабител, мъчител или убиец. Затова Бог е дал конкретна и категорична забрана като девета заповед на Своето Десетословие. По-внимателният поглед върху старозаветния закон навежда на мисълта, че едва ли само устройването на обществените отношения е целта на Божиите заповеди. Целта по-скоро е устройването на разстроената от греха човешка душа. Вярно, че видимата вреда, която лъжесвидетелстващият нанасял върху ближния си, могла да бъде много сериозна и това е целяла да предотврати тази заповед. В контекста на Христовия закон обаче не по-малко сериозно е поражението, което извращаването на истината причинява на душата на самия лъжец.
Пример за лъжесвидетелство срещаме в житието на св. Григорий Неокесарийски. Той бил публично наклеветен от една блудница, че съгрешил с нея и трябвало да й заплати. Григорий не се оправдавал, а разпоредил исканата сума да бъде заплатена. Веднага след това обаче в клеветницата влязъл зъл дух, който почнал да я измъчва. Излязъл едва когато тя признала лъжливото си свидетелство срещу светеца и той се помолил за нея. Ето как потърпевша всъщност се оказала самата злосторница.
Лъжесвидетелството срещу ближния може да приеме много и най-различни форми - лъжа, клевета, осъждане, злословие, или да поеме в друга посока - ласкателство, преувеличени лицемерни комплименти и пр. Затова, за да вникнем по-дълбоко в значението на деветата Божия заповед, трябва да излезем от старозаветното законничество и да навлезем в сферата на далеч по-тънката новозаветна духовна медицина. Едно от отраженията на тази заповед в Новия Завет е: „Не съдете, за да не бъдете съдени" (Мат. 7:1). Каква е причината за тази Христова забрана и какво точно означава тя? Тук Сърцеведецът Христос указва на една много характерна порочна склонност на поразената от греха и себелюбието човешка душа. Всички способности и стремежи на такава душа са обърнати като че ли наопаки. Любовта е насочена не към Бога и ближния, а навътре, към собственото „аз". Вследствие на това дадената ни от Твореца непоносимост към всичко грешно и порочно също се е извратила и е сменила посоката си, за да се стовари със страшна сила и жестокост върху нашия ближен. Затова в Новия Завет ние чуваме: „Не съдете, за да не бъдете съдени", защото всяко свидетелство по отношение на ближния ни, което е плод на себелюбивото ни духовно око, ще бъде лъжесвидетелство.
„Защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш? Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш как да извадиш сламката от окото на брата си?" (Мат. 7:3, 5). Значи способността ни да откриваме и отхвърляме злото и порока не само е поела погрешна посока, но и самата ни представа за добро и зло е помътнена и лъжлива. Усилията ни да очистим от греха нашия събрат, без преди това да сме опознали и очистили собствената си душа, ще бъдат безплодни. Ние не можем да извадим сламката от окото на ближния, защото гредата в нашето око ни пречи да видим как. И не бива да се опитваме да го правим, защото вместо полза можем да нанесем вреда и вместо сламката да извадим окото.
Давайки оценка за поведението на някой човек, трябва да сме наясно, че констатациите, които правим, често са плод на нашето извратено мислене и греховно въображение. Мислите и въображението също могат да се превъзпитат. Един монах, когато отивал при някого от братята и виждал килията му непометена и ненаредена, казвал в себе си: „Блажен е този брат, че е оставил грижата за всичко земно и така е устремил целия си ум нагоре, че не намира време дори килията си да приведе в порядък." А когато отивал при друг и виждал килията му наредена, изметена и чиста, си казвал: „Както е чиста душата на тоя брат, тъй е чиста и килията му." И никога той не казвал за никого: този е немарлив, онзи - горд, но съгласно с доброто си устроение всички виждал добри и от всички получавал полза.
Трябва с тъга да признаем, че грехът на осъждането е твърде разпространен, при това вътре, в църковното общество. Да, изучаването на Божия закон е твърде интересно. Стигаме обаче до момента, в който трябва да предприемем деятелния подвиг на очистване на собствената си душа, до прилагане на този закон върху нас самите. Тук обаче „бащата на лъжата" ни атакува с нова измама: „Какво толкова ще гледаш собствената си душа? Твоите недъзи и душевни рани съвсем не са толкова сериозни. А я погледни света, погледни хората покрай теб! Каква поквара, какво падение! На борба, тръгвай на борба срещу порока и греха!" И ние тръгваме. Докъде стигаме обаче? Най-много до някоя разпра или обида, просто защото сме забравили за гредата в нашето око. А също и предупреждението на св. ап. Павел: „Братя, и да падне човек в някое прегрешение, вие духовните поправяйте такъв с дух на кротост, като се пазите да не би и вие да бъдете изкушени" (Гал. 6:1). Тоест, ти, който си се заел да поправяш брата си, бъди в това време бодър и внимавай какво става в твоята душа. Заключи в клетката на смирението кучетата на собствените си страсти, да не би някак да излязат, да се хвърлят върху ви и да ви разкъсат! Когато желаем да подадем ръка на някой наш паднал събрат, трябва много ясно да осъзнаваме собственото си, навярно също толкова нестабилно положение. Все едно, че двамата с него се намираме върху един много стръмен склон. Ние малко по-горе, той - малко по-долу. При най-слабата проява на самоувереност и невнимание от наша страна, вместо да го изтеглим нагоре, може и двамата да полетим в пропастта.
Егоизмът и сластолюбието са ни довели дотам, че днес ние сме недоволни от всичко - от времето, материалното си състояние, междучовешките отношения, глобалните процеси... Към всичко и всички подхождаме с недоверие и подозрения. Душите ни са болни от някакво тотално, всеобемащо осъждане. Изработили сме си патологичната способност да търсим причината за духовния си дискомфорт винаги извън себе си. А Христос с думите „извади първом гредата от окото си" атакува именно тази наша недосегаемост.
И ако се престрашим и влезем в скришната стая на душата си и там се заемем със събаряне на идола на нашето самодоволство, може с Божията благодатна подкрепа да ни се отворят очите и да видим дълбоките поражения, които грехът е нанесъл. Тогава вече ще подходим към ближния и към неговия недъг, движени не от егоистично недоволство, а от грижовно съчувствие. Право отговаря преп. Филип Ирапски на въпроса защо осъждаме другите: „Който осъжда другите, още не е разбрал себе си, не е водил борба със самия себе си." Ако ние винаги изправяме съгрешаващия с ясното съзнание, че също не сме чужди на греха, тогава в действие ще бъде „любовта, която назидава", а не „знанието, което възгордява" (1 Кор. 8:1). Ближният първо трябва да бъде понесен с търпение, опознат, възлюбен и накрая, ако сме сигурни, че такава е Божията воля - да бъде изправян. А най-добре ще е да се научим от светоотеческия аскетически опит - да гледаме на брата си като на ангел, а не като на демон, което е така болезнено характерно за нашето съвремие. И да знаем, че нарушавайки тази заповед, вредим преди всичко на себе си. Да не забравяме още, че онези, които се провиняват срещу деветата Божия заповед, се оприличават на участниците в неправедния съд срещу Христа, които после Го и разпнаха. Защото между лъжесвидетелството и осъждането лежи Via dolorosa - пътят на страданието, по който път е капела Христовата кръв. Нека не я проливаме отново, осъждайки своя брат. Амин!
Свещеник Божидар Главеев
цитирайСвещеник Божидар Главеев
Твърде сериозни били последствията от лъжливото свидетелство пред съда на старейшините през старозаветното време. Тогава живият свидетел е бил от огромно значение за хода на съдебния процес и окончателната присъда. При суровостта на тогавашния закон лъжесвидетелят много бързо би могъл да се окаже грабител, мъчител или убиец. Затова Бог е дал конкретна и категорична забрана като девета заповед на Своето Десетословие. По-внимателният поглед върху старозаветния закон навежда на мисълта, че едва ли само устройването на обществените отношения е целта на Божиите заповеди. Целта по-скоро е устройването на разстроената от греха човешка душа. Вярно, че видимата вреда, която лъжесвидетелстващият нанасял върху ближния си, могла да бъде много сериозна и това е целяла да предотврати тази заповед. В контекста на Христовия закон обаче не по-малко сериозно е поражението, което извращаването на истината причинява на душата на самия лъжец.
Пример за лъжесвидетелство срещаме в житието на св. Григорий Неокесарийски. Той бил публично наклеветен от една блудница, че съгрешил с нея и трябвало да й заплати. Григорий не се оправдавал, а разпоредил исканата сума да бъде заплатена. Веднага след това обаче в клеветницата влязъл зъл дух, който почнал да я измъчва. Излязъл едва когато тя признала лъжливото си свидетелство срещу светеца и той се помолил за нея. Ето как потърпевша всъщност се оказала самата злосторница.
Лъжесвидетелството срещу ближния може да приеме много и най-различни форми - лъжа, клевета, осъждане, злословие, или да поеме в друга посока - ласкателство, преувеличени лицемерни комплименти и пр. Затова, за да вникнем по-дълбоко в значението на деветата Божия заповед, трябва да излезем от старозаветното законничество и да навлезем в сферата на далеч по-тънката новозаветна духовна медицина. Едно от отраженията на тази заповед в Новия Завет е: „Не съдете, за да не бъдете съдени" (Мат. 7:1). Каква е причината за тази Христова забрана и какво точно означава тя? Тук Сърцеведецът Христос указва на една много характерна порочна склонност на поразената от греха и себелюбието човешка душа. Всички способности и стремежи на такава душа са обърнати като че ли наопаки. Любовта е насочена не към Бога и ближния, а навътре, към собственото „аз". Вследствие на това дадената ни от Твореца непоносимост към всичко грешно и порочно също се е извратила и е сменила посоката си, за да се стовари със страшна сила и жестокост върху нашия ближен. Затова в Новия Завет ние чуваме: „Не съдете, за да не бъдете съдени", защото всяко свидетелство по отношение на ближния ни, което е плод на себелюбивото ни духовно око, ще бъде лъжесвидетелство.
„Защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш? Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш как да извадиш сламката от окото на брата си?" (Мат. 7:3, 5). Значи способността ни да откриваме и отхвърляме злото и порока не само е поела погрешна посока, но и самата ни представа за добро и зло е помътнена и лъжлива. Усилията ни да очистим от греха нашия събрат, без преди това да сме опознали и очистили собствената си душа, ще бъдат безплодни. Ние не можем да извадим сламката от окото на ближния, защото гредата в нашето око ни пречи да видим как. И не бива да се опитваме да го правим, защото вместо полза можем да нанесем вреда и вместо сламката да извадим окото.
Давайки оценка за поведението на някой човек, трябва да сме наясно, че констатациите, които правим, често са плод на нашето извратено мислене и греховно въображение. Мислите и въображението също могат да се превъзпитат. Един монах, когато отивал при някого от братята и виждал килията му непометена и ненаредена, казвал в себе си: „Блажен е този брат, че е оставил грижата за всичко земно и така е устремил целия си ум нагоре, че не намира време дори килията си да приведе в порядък." А когато отивал при друг и виждал килията му наредена, изметена и чиста, си казвал: „Както е чиста душата на тоя брат, тъй е чиста и килията му." И никога той не казвал за никого: този е немарлив, онзи - горд, но съгласно с доброто си устроение всички виждал добри и от всички получавал полза.
Трябва с тъга да признаем, че грехът на осъждането е твърде разпространен, при това вътре, в църковното общество. Да, изучаването на Божия закон е твърде интересно. Стигаме обаче до момента, в който трябва да предприемем деятелния подвиг на очистване на собствената си душа, до прилагане на този закон върху нас самите. Тук обаче „бащата на лъжата" ни атакува с нова измама: „Какво толкова ще гледаш собствената си душа? Твоите недъзи и душевни рани съвсем не са толкова сериозни. А я погледни света, погледни хората покрай теб! Каква поквара, какво падение! На борба, тръгвай на борба срещу порока и греха!" И ние тръгваме. Докъде стигаме обаче? Най-много до някоя разпра или обида, просто защото сме забравили за гредата в нашето око. А също и предупреждението на св. ап. Павел: „Братя, и да падне човек в някое прегрешение, вие духовните поправяйте такъв с дух на кротост, като се пазите да не би и вие да бъдете изкушени" (Гал. 6:1). Тоест, ти, който си се заел да поправяш брата си, бъди в това време бодър и внимавай какво става в твоята душа. Заключи в клетката на смирението кучетата на собствените си страсти, да не би някак да излязат, да се хвърлят върху ви и да ви разкъсат! Когато желаем да подадем ръка на някой наш паднал събрат, трябва много ясно да осъзнаваме собственото си, навярно също толкова нестабилно положение. Все едно, че двамата с него се намираме върху един много стръмен склон. Ние малко по-горе, той - малко по-долу. При най-слабата проява на самоувереност и невнимание от наша страна, вместо да го изтеглим нагоре, може и двамата да полетим в пропастта.
Егоизмът и сластолюбието са ни довели дотам, че днес ние сме недоволни от всичко - от времето, материалното си състояние, междучовешките отношения, глобалните процеси... Към всичко и всички подхождаме с недоверие и подозрения. Душите ни са болни от някакво тотално, всеобемащо осъждане. Изработили сме си патологичната способност да търсим причината за духовния си дискомфорт винаги извън себе си. А Христос с думите „извади първом гредата от окото си" атакува именно тази наша недосегаемост.
И ако се престрашим и влезем в скришната стая на душата си и там се заемем със събаряне на идола на нашето самодоволство, може с Божията благодатна подкрепа да ни се отворят очите и да видим дълбоките поражения, които грехът е нанесъл. Тогава вече ще подходим към ближния и към неговия недъг, движени не от егоистично недоволство, а от грижовно съчувствие. Право отговаря преп. Филип Ирапски на въпроса защо осъждаме другите: „Който осъжда другите, още не е разбрал себе си, не е водил борба със самия себе си." Ако ние винаги изправяме съгрешаващия с ясното съзнание, че също не сме чужди на греха, тогава в действие ще бъде „любовта, която назидава", а не „знанието, което възгордява" (1 Кор. 8:1). Ближният първо трябва да бъде понесен с търпение, опознат, възлюбен и накрая, ако сме сигурни, че такава е Божията воля - да бъде изправян. А най-добре ще е да се научим от светоотеческия аскетически опит - да гледаме на брата си като на ангел, а не като на демон, което е така болезнено характерно за нашето съвремие. И да знаем, че нарушавайки тази заповед, вредим преди всичко на себе си. Да не забравяме още, че онези, които се провиняват срещу деветата Божия заповед, се оприличават на участниците в неправедния съд срещу Христа, които после Го и разпнаха. Защото между лъжесвидетелството и осъждането лежи Via dolorosa - пътят на страданието, по който път е капела Христовата кръв. Нека не я проливаме отново, осъждайки своя брат. Амин!
Свещеник Божидар Главеев
14.
faktifakti -
Всички сме чели библията. А тя според мен се препрочита в уединение.
07.07.2012 11:09
07.07.2012 11:09
Не се размята като носна кърпичка.
цитирайstoian11 написа:
да, от Матея е, гл.7 - ето го точния цитат:
"1. Не съдете, за да не бъдете съдени;
2. защото, с какъвто съд съдите, с такъв ще бъдете съдени; и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се отмери.
3. А защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш?
4. Или, как ще кажеш брату си: чакай, да извадя сламката от окото ти; а пък на, в твоето око има греда!
5. Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си."
"1. Не съдете, за да не бъдете съдени;
2. защото, с какъвто съд съдите, с такъв ще бъдете съдени; и с каквато мярка мерите, с такава ще ви се отмери.
3. А защо гледаш сламката в окото на брата си, пък гредата в своето око не усещаш?
4. Или, как ще кажеш брату си: чакай, да извадя сламката от окото ти; а пък на, в твоето око има греда!
5. Лицемерецо, извади първом гредата от окото си, и тогава ще видиш, как да извадиш сламката от окото на брата си."
да се каже че е нещо като захарен памук - хапваш нещо, гълташ нищо. и при това трепериш да не те хванат. това е "тръпка" сам оза този който не е истински влюбен. иначе е огромна болка, че ти и любимият ти човек /или поне само ти, в мислите си/ сте така Унижени!
наистина такива цитати плашат хората и те мислят че Бог е далече. от тях. от болката и нуждата им.
"Стоян11" - не давайте задачи за 11-класници на хора които още на са решили дали искат въобще да стават Христови Ученици...
цитирайнаистина такива цитати плашат хората и те мислят че Бог е далече. от тях. от болката и нуждата им.
"Стоян11" - не давайте задачи за 11-класници на хора които още на са решили дали искат въобще да стават Христови Ученици...